Gonzalo Grau y la Clave Secreta - Frutero moderno - rising star

Frutero moderno

Gonzalo Grau y La Clave Secreta

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When the extremely talented, multi-instrumentalist, Gonzalo Grau came out with his first album in 2002, Más Allá de la Habana, his group was called La Timba Loca. I fell in love with that album because he managed to take some of my old favorite salsa songs and re-interpret them in Timba style.

Back then, to promote the CD, he sent me a video clip that with a simple piano tumba'o demonstrated the difference between the traditional Son and Timba. I wish I had a copy of that to link to here because it was so well done that it explained in a few seconds what I have tried to explain to my salsa friends for years: the polyrhythmic complexity of Timba is what fascinates me and what makes it so much fun to dance to.

But Gonzalo felt the name of the group was limiting and that they wanted to explore other influences, incorporate other genres of music into their eclectic style, so they changed the name of the group to "La Clave Secreta".


Of course, that hit the proverbial nail on the head for me, because in March 2007, I was asked to give a speech at the international Salsa congress in Luxembourg, SalsaLux, about just what was it that attracted non-Latinos to salsa as a dance form, and my theory has always been that there had to be something in the rhythm that set salsa apart from so many other sensual dance forms world-wide. I was certain that the "clave" rhythm had some sort of trance effect on people, and I set out to prove it. You can read about my theory on La Clave Secreta here.

With their latest release, Gonzalo Grau y La Clave Secreta bring you "Frutero Moderno", once again including old favorites re-interpreted in a fresh new style, such as the classic Willie Colón number, Calle Luna, Calle Sol.


There are other numbers that have a decidedly jazz influence, but my favorite song as a dancer is Abre que voy, a song that includes Rueda de Casino moves!

This is a totally danceable album with a polished production and innovative style. This one is guaranteed to get you up and out on that dance floor! Highly recommended!
Cuando el talentoso, multi-instrumentalista, Gonzalo Grau sacó su primer álbum en 2002, Más Allá de la Habana, su grupo se llamaba La Timba Loca. Me enamoré de este álbum porque logró reinterpretar algunas de mis canciones favoritas de salsa en el estilo de Timba.


Para el aquel entonces, para promover el CD, me mandó un vídeoclip que demonstró con un simple tumba'o del piano, la diferencia entre el Son tradicional y la Timba. ¡Cómo quisiera tener una copia de eso para crear un enlace aquí! Explicaba de una forma tan concisa lo que he tratado de explicar a mis amigos salseros por años: la complexidad polirítmica de la timba es lo que me fascina y lo que lo hace tan divertido para bailar.

Pero Gonzalo sintió que el nombre del grupo era limitante y quería explorar otras influencias, incorporar otros géneros de música a su estilo ecléctico, así que lo cambiaron a "La Clave Secreta".


Por supuesto, como dice el proverbio, dió en el clavo, porque en marzo del 2007, fui invitada a presentar una charla en el congreso internacional de salsa en Luxemburgo, SalsaLux. Se trataba de qué es el elemento que explica la atracción de los no-latinos a la salsa como forma de danza. Siempre he tenido la teoría de que ese ritmo tenía algo que lo destacaba de otras formas de baile sensuales a nivel mundial. Estaba segura que la "clave" producía un efecto de trance en los bailadores y decidí probarlo. Puedes leer más sobre mi teoría de La Clave Secreta aquí.

Con su último álbum, Gonzalo Grau y La Clave Secreta te traen el "Frutero Moderno", incluyendo las canciones favoritas de antaño re-interpretadas en un estilo nuevo, fresco, como el tema clásico de Willie Colón, Calle Luna, Calle Sol.


Hay otros temas que tienen una influencia de jazz, pero mi canción favorita, como bailarina, es Abre que voy, pues incluye los nombres de los pasos de la Rueda de Casino. ¡Genial!

Este es un álbum totalmente bailable con una producción pulida y estilo innovador. ¡Está garantizado que te levantará y te sacará a la pista de baile! ¡Altamente recomendado!

Songs / Canciones

1. Frutero moderno
2. Calle luna, calle sol
3. Siácara
4. Sabor, swing y sahoco
5. Buche y pluma
6. Amanecer en Calithea
7. A la griega
8. La polémica de la mandarina
9. Fachada o nada
10. Mujer divina
11. Abre que voy
12. Alarma

Musicians / Músicos

Gonzalo Grau: Piano & strings (all songs), bongó (1,2, 8, 12), güiro (10), cajón, chekeré, iyá (11), lead vocal (11, 12), back vocal (all except 6)
Pablo Bencid: drum set (all except 6, 10)
Robert Rosario: congas (all except 6, 10)
Fausto Cuevas III: timbal (3, 7, 9, 12) and congas (10)
Omar Ledezma: timbal (1, 8, 10, 11)
José "BamBam" Ramírez: timbal (2, 4, 5)
Ernesto Díaz: quinto (11)
Alberto Leusink: 1st trumpet (all except 6), solo (10, 12)
Dan Brantigan: 2nd trumpet (all except 6)
Angel Subero: trombone (1, 2, 7. 10, 11)
Shlomo Cohen: alto sax (all except 6), solo (12)
Felipe Salles: tenor sax (all except 6)
Tim Mayer: flute (1)
Manolo Mairena: lead vocal (all except 6, 11, 12), back vocal (all except 6), güiro (all except 10)
Marco Godoy: back vocal (2, 5)
Alex Alvear: back vocal (all except 6)

 

 

Esta página fue actualizada / this page was updated on 06-Apr-2013