Ibrahim Ferrer - Buenos Hermanos

Buenos Hermanos

Ibrahim Ferrer
(World Circuit)

Reviewed by/Reseña por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Translated by/Traducido por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

English

Español

The ex corista for the late great Benny Moré and one of the stars of Buena Vista Social Club is back with his second solo release and with perhaps more interesting results that his previous one.

Rumors around the music world are that this was perhaps Ry Cooder's last chance to record in Cuba, due to the US government or Cuba's government, depending on who you believe. This also may explain why there are fewer musicians on these sessions than on his previous one and might explain why most of the tunes are written by Ferrer himself, since they had to be done on the spot and we are better off for it.

Boquiñeñe sounds like a typical straightforward son, as Ibrahim uses the track to introduce the players who are involved throughout the entire recording. While his voice is not as strong as before, perhaps because of age or no studio manipulation as before, but his voice does sound more natural and more relaxed. Seems that Ry Cooder used whatever instruments were lying around the studio, as you hear a funky organ during the title track and an accordion during Como el arullo de palma that gives it like a bolero-son-ranchera type of thing happening.


Starting from track 5 through number 8, you have a mini bolero suite. Ferrer's deliveries are to die for. This man can sing a bolero. From Naufragio through Perfumes de gardenia you'll be transfixed on his vocals prowess.

But the two songs that will make your jaw drop are Música Cubana co written with Chucho Valdes who also plays a mean subtle piano solo on this one, while Ibrahim name calls who's who in Cuban music past and present, dead and alive. And then there's Hay que entrarle a palos a ese, written by Ibrahim Ferrer but very similar to the arrangements they did for Marieta from his last CD written by Faustino Oramos. The song swings and with Manuel Galban's organ solo gives this song an extra push.


If this is in fact Ry Cooder's last Cuban production, it was a great ride. Let's just hope it's not Ibrahim Ferrer's last recording because this man still has more fire and delivery than many of the young bucks out there.

El ex-corista del famoso Benny Moré y uno de las estrellas del Buena Vista Social Club está de vuelta con su segundo CD, lo cual es aún más interesante que el anterior.


Los rumores en el mundo musical dicen que tal vez ésta fue la última oportunidad de Ry Cooder para grabar en Cuba, debido al gobierno estadounidense, o al gobierno cubano, según a quién crees. Eso puede explicar porqué hay menos músicos en esta grabación que en la anterior y porqué las canciones son, en su mayoría, escritas por Ferrer mismo, como tenían que crearse en el momento... y nosotros somos los beneficiarios de eso.

Boquiñeñe suena como un son típico, e Ibrahim utiliza este tema para presentarnos a los músicos involucrados en la grabación. Su voz no tiene la fuerza de antes, tal vez por la edad o por no haber sido manipulada en el estudio como antes, pero suena más natural y más relajada. Da la impresión que Ry Cooder utilizó cualquier instrumento que encontró al azar en el estudio, porque se escucha un órgano "funky" durante el tema titular y un acordión durante el tema llamado, Como el arullo de palma que le da un saborcito de bolero-son-ranchera.


Comenzando con el tema número 5 y hasta el número 8, tienes un mini-suite de boleros. Las interpretaciones de Ferrer son la muerte! Este hombre sí puede cantar un bolero. Desde Naufragio hasta Perfumes de gardenia, te quedarás impactado con su proesa.

Pero las dos canciones que te dejarán boca abierta son Música cubana, con Chucho Valdes de co-autor y quien también toca un sólo de piano en este tema, mientras Ibrahim canta una lista de quién es quién de la música cubana, de antaño y hoy, fallecido y vivo, y también en el tema Hay que entrarle a palos a ese, escrito por Ibrahim Ferrer pero muy parecido al arreglo que hizo en Marieta en el último CD escrito por Faustino Oramos. La canción tiene swing y le da un empuje extra el sólo de órgano de Manuel Galban.


Si bien es cierto que es la última producción cubana de Ry Cooder, fue fantástica. Esperamos que no sea la última grabación de Ibrahim Ferrer, porque este hombre maduro aún tiene más fuego y la capacidad de entregarlo - más que muchos de los más jóvenes hoy en día.

Songs / Canciones

1. Boquiñeñe
2. Buenos hermanos
3. La música cubana
4. Guaguancó callejero
5. Naufragio
6. Como el arrullo de palma
7. Perfume de gardenias
8. Mil congojas
9. Hay que entrarle a palos a ese
10. No tiene telaraña
11. Fuiste cruel
12. Boliviana
13. Oye el consejo

Musicians / Músicos

Ibrahim Ferrer
Manuel Denis
Pepe Maza
Alberto "Virgilio" Valdes
Juliette Commagere
Carta Commagere
Manuel Galban
Ry Cooder
Orlando "Cachaíto" López
Joachim Cooder
Miguel "Anga" Díaz
Alejandro Pichardo
Menuel "Guajiro" Mirabal

 

 

Esta página fue actualizada / this page was updated on 11-Feb-2013