Issac Delgado - En Primera Plana

En primera plana

Issac Delgado
(La Calle Records)

Reviewed by/Reseña por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Translated by/Traducido por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

English

Español

On his previous release, "Prohibido" before he left his beloved Cuba, the sound was very NY salsa sounding which took many by surprise; now that he’s in the USA, his latest release is perhaps his most timba - sounding recording since the early 90s, so what gives?

The first single, "La mujer que mas te duele" with Víctor Manuelle sounds like what is to be expected and unfortunately can put some folks off. Missteps like this are forgiven when the rest of the cd is on point.

"Medley" is a mix of Issac's hits and instantly shows why he has been on the forefront of Cuba’s popular music.


"Soñé / la campaña" starts off with a swing that would not be out of place at Cuba’s club La Tropical. The title track and "De 2 a 3" will make believers of timberos all across the globe that he still has it.

But what really makes this recording stand out are not the timba or salsa tracks but the more traditional Cuban sounding gems. "Cemento, ladrillo y arena" with guest master Cachao on bass (there’s Cachao pa’ rato) Gonzalo Rubalcaba on piano and Giovanni Hidalgo on congas, makes this one of the wickedest sons recorded in the past 20 years.


Then there’s the changüi, "Como se toca, se baila", showing that you can take the man out of Cuba, but you cannot take Cuba out of the man. Ahmed Barroso, Jr. on tres, Giovanni on congas and Osmani Paredes on piano make this track a must have.

With this release Issac proves that you cannot pinpoint him in any bag, he’s going to do the unexpected, which means some things may work, while others may not. Fortunately, this time around, he’s on point.

En su álbum anterior, "Prohibido", antes de salir de su amado Cuba, el sonido parecía al estilo nuevoyorquino, cosa que sorprendió a muchos. Ahora que está en los EEUU, su último álbum tiene un sonido timbero, parecido a los discos que sacó a principios de los años noventa, así que ¿...qué pasa?

El primer tema, "La mujer que más te duele" con Víctor Manuelle, suena como algo esperado y eso, desafortunadamente, puede alejar a algunas personas. Mal pasos como esos se pueden perdonar cuando lo demás del disco está en su blanco.


"Medley" es una mezcla de los éxitos de Issac e instantáneamente demuestra porqué ha sido uno de los líderes de la música popular de Cuba.

"Soñé / la campaña" comienza con un swing que cabría perfectamente bien en La Tropical de Cuba. El tema titular y "De 2 a 3" convertirá en creedores a los timberos alrededor del mundo que aún Issac sí puede.


Pero lo que destaca a ésta grabación no son los temas de timba o salsa, sino las canciones tradicionales cubanas que son verdaderas joyas. "Cemento, ladrillo y arena" con el maestro Cachao invitado en el bajo (allí está Cachao pa' rato), Gonzalo Rubalcaba en piano y Giovanni Hidalgo en congas, hacen de este tema uno de los mejores sones grabados en los últimos 20 años.

Después sigue el changüí, "Como se toca, se baila", demostrando que puedes sacar el hombre de Cuba, pero no puedes sacar a Cuba del hombre. Ahmed Barroso, Jr. en el tres, Giovanni en congas y Osmani Paredes en piano hacen obligatorio comprar este CD.


Con este álbum Issac comprueba que no puedes definirlo como intérprete de un sólo estilo. Hará lo inesperado y eso a veces funciona, a veces no. Afortunadamente, ¡esta vez achuntó!

Songs / Canciones

1. La mujer que más te duele
2. Medley
3. Soñe/La campaña
4. Cemento, ladrillo y arena
5. Vengo venenoso
6. Paquito va
7. En primera plana
8. De 2 a 3
9. Deja esa gente
10. Como se toca, se baila

Musicians / Músicos

Sergio George, Isaac Delgado, Jr., Gonzalo Rubalcaba, Osmani Paredes: piano
Alaín Pérez, Israel López "Cachao": bass
Dennis Savon, Giovanni Hidalgo: congas
Luis Quintero: timbales, bongos
Dante Vargas, Michael Mossman: trompeta
Alberto Barros: trombone
Felipe Lamoglia, Javier Olivencia: sax
Ahmed Barroso, Jr.: tres
Guiando Gómez, Kevin Ceballo: chorus
Víctor Manuelle: vocals
Fragancia: rapper

 

 

Esta página fue actualizada / this page was updated on 03-Apr-2013