Jane Bunette - Chamalongo - CD reviews on SalsaPower.com

Chamalongo

Jane Bunnet and the Spirits of Havana
(Blue note)

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During the 90s, the Buena Vista Social Club phenomena, the Timba explosion and Afro-Cuban Jazz gave Cuban music a rebirth in popularity around the globe. This lead non-Cuban musicians to explore the music and even collaborate with artists from the island.

Such is the case with Canadian saxophonist and flautist, Jane Bunnett. After travelling to Cuba, she fell in love with the music and culture, which in turn resulted in a slew of inspiring recordings, paying tribute to Afro-Cuban Jazz and descargas. One of those recordings is the wonderful, "Chamalongo".

"Descarga a la Hindemith" starts with a passionate flute solo from Ms. Bunnett, followed by Cuban Jazz piano master (or father) Frank Emilio. He takes the melody of Jane's solo, turns it upside down and at 72 years old comes up with one of his most daring and complete solos (that says a lot).

Amado Dedeu, leader of Clave y Guaguancó leads us into the slower starter, "Yambú". Half way through, the song becomes an infectious descarga with Hilario Durán on piano and Carlitos del Puerto on bass jamming away.

But the true star of this recording is the late, great vocalist, Merceditas Valdes. Recorded a year or so before she died (she passed away in 1996 but the recording was released in 1998), Ms. Valdes is featured on three tracks, "Inolvidable" and "Coco". However, it's her reworking of the classic bolero, "Amor por ti" into a guaguancó (her arrangement) that's the clear winner here. She insisted on no bass or piano, only wanting Tata Güines on congas, Jane on soprano, Raulito Hernández on timbales and Cuban Folkloric All Stars on percussions and voices. Her strong, vulnerable and frail voice gives you an out-of-body expereince, with plenty of 'sentimiento'. Goose bumps galore!

If you have not heard of this recording, go get it. If you already have this CD, listen to it again and immerse yourself in the wonderful world of Jane Bunnett.

Durante la década de los 90s, el fenómeno del grupo Buena Vista Social Club, la explosión de la Timba y el Jazz afro-cubano dieron un renacimiento a la música cubana en popularidad alrededor del mundo. Este llevó a los músicos no cubanos a explorar la música e incluso a colaborar con artistas de la isla.

Tal es el caso con el saxofonista canadiense y flautista Jane Bunnett. Después de viajar a Cuba, se enamoró de la música y la cultura, que a su vez dio lugar a una serie de grabaciones inspiradoras, rindiendo homenaje al jazz afro-cubano y a las descargas. Una de esas grabaciones es la maravillosa "Chamalongo".

El tema "Descarga a la Hindemith" comienza con un solo de flauta apasionada de la Sra. Bunnett, seguido por el maestro (o padre) del Jazz cubano en el piano, Frank Emilio. El se apodera de la melodía del solo de Jane, le da vuelta y a los 72 años viene con uno de sus solos más atrevidos y completos (que dice mucho).

Amado Dedeu, líder de Clave y Guaguancó nos lleva al tema más lento, "Yambú". A mediados de la canción se convierte en una descarga infecciosa con Hilario Durán en piano y Carlitos del Puerto descargando en el bajo.

Pero la verdadera estrella de esta grabación es la fallecida gran vocalista, Merceditas Valdes. Grabado un año antes de morir (falleció en 1996, pero la grabación fue lanzada en 1998), la Sra. Valdes está destacada en tres pistas, "Inolvidable" y "Coco". Sin embargo, es su reelaboración del bolero clásico, "Amor por ti" en un guaguancó (su arreglo) que es el  ganador aquí. Ella insistió en no incluir un bajo ni un piano, sólo quería a Tata Güines en congas, Jane en soprano, Raulito Hernández en timbales y los Cuban Folkloric All Stars en percusión y voces. Su voz fuerte, vulnerable y frágil te ofrece una experiencia fuera del cuerpo, con un montón de 'sentimiento'. Nos da piel de gallina!

Si no has oído esta grabación, hazlo. Si ya tienes este CD, vuelve a escucharlo y sumérjate en el maravilloso mundo de Jane Bunnett.

Songs / Canciones

Mondongo
Yambú
Inolvidable
Amor por ti
Descarga a la Hindemith
San Lázaro
Chamalongo
Avísale
Freedom at Last
Coco

Musicians / Músicos

Jane Bunnett, Soprano saxophone, flute
Hilario Durán, piano
Carlitos del Puerto, bass
Merceditas Valdes, vocals
Tata Güines, congas
Yosvany Terry, tenor saxophone
Larry Cramer, trumpet
Frank Emilio, piano
Raulito Hernández, timbales
Cuban Folkloric All Stars:
Gregorio Hernández (El Goyo), vocals
Ernesto Gatell (El Gato), vocals
Amado Dedeu, vocals
Pedro Martínez, vocals
Pancho Quinto, percussion
Máximo Duquesne, percussion
Aspirina, percussion
Marcos Díaz Stull, percussion
Lázaro Rizo Cuevas, percussion
Rodolfo Chacón, directos, vocals

 

 

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