Bach in Havana - Tiempo Libre

Bach in Havana

Tiempo Libre
(Sony Music)

Reviewed by/Reseña por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Translated by/Traducido por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

English

Español

It’s been a long time since I was so excited about a new CD release after just one listen-through! Fusion of styles sometimes works, and sometimes doesn’t, but this time they may have invented a whole new musical genre: Tiempo Libre.  It is in a class all by itself!

I pull the liner notes from the inside of the album cover and see candles, then flip the liner notes over and see shells: two powerful images representing the classical tradition of Bach and the Afro-Cuban sacred rhythms of Batá.  Inside, the liner notes are bilingual, English and Spanish, with the translation right next to the original text.  Rather than separate the two languages, they appear side-by-side, reflecting the world that Tiempo Libre now inhabits in their home base of Miami.

But as a Casino (Cuban style salsa) dancer and instructor, when I heard the album was based on classical music by Bach, I thought, "This couldn’t possibly be danceable".  I couldn’t have been more wrong!  Of course, I should have known that a solidly Timba band would never let the dancers down!  Director Jorge Gómez and his cohorts are classicly trained musicians with degrees from the famous Cuban music school, ENA (Escuela Nacional de Arte - National Art School), but they are also young and grew up with Timba surrounding them in their daily lives.


In Bach in Havana they have taken classical fugues, sonatas, preludes and suites and interpreted them as Congas, Cha-cha-chás, Guaguancós, Boleros, Batás, Danzones, Son and Timba songs.  From the first time I listened to this CD I was captivated by the creativity of this fusion.

They even gave up their funky look for a more formal black-slacks-and-button-down-shirt statement for the group photo. Tebelio "Tony" Fonte (the hottest bass player alive today) even gave up his trade-mark kilt!

As always, Jorge Gómez mesmerizes us with his piano tumbao, but this time he adds in not only classical rifts, but also jazz interludes. Add to that mixture the sensual voice of Joaquín "El Kid" Díaz, the incomparable clarinet of Paquito D’Rivera and the saxophone of the charismatic Yosvany Terry, and you have a phenomenal combination!


So now, close the tri-fold CD cover and close your eyes.  Let this magical recording transport you to a new dimension, a new reality, …but don’t forget to take along your dancing shoes – you are definitely going to need them!

A++!  Highly recommended.


More information:  www.tiempolibremusic.com

Hace muchísimo tiempo que no me entusiasmaba tanto un CD nuevo después de haberlo escuchado una sóla vez! La fusión de estilos a veces funciona y a veces no, pero esta vez es posible que hayan inventado un género nuevo de música: Tiempo Libre. Es único!


Saco las letras de adentro del álbum y hay una foto de velas. Entonces le doy vuelta y veo conchas: dos poderosas imágenes que representan la tradición clásica de Bach y los ritmos cubanos sagrados de Batá. Adentro están escritos en formato bilingüe: inglés y español, con la traducción al lado del texto original. En vez de separar los dos idiomas, están lado-a-lado, reflejando el mundo en que Tiempo Libre vive desde su base de Miami.

Pero como bailadora de Casino (salsa estilo cubano) e instructora, cuando supe que el disco iba a ser basado en música clásica de Bach, pensé "no hay manera alguna de que eso vaya a ser bailable". ¡No podría estar más equivocada! Por supuesto, debiera de haber sabido que un grupo tan sólidamente timbero no podría engañar a los bailadores. El director Jorge Gómez y sus compañeros son músicos con estudios clásicos de la ENA, la Escuela Nacional de Arte, pero además son jóvenes y se criaron con la Timba acompañándoles en su vida cotidiana.


En Bach in Havana, han tomado fugas clásicas, sonatas, preludios y suites y los han interpretado en ritmos cubanos como la conga, el cha-cha-chá, guaguancós, boleros, batás, danzones, sones y timba. Desde la primera vez que lo escuché me cautivó con la creatividad de esa fusión.

Hasta dejaron su ropa de músicos para reemplazarla con un estilo más formal de pantalones negros y camisa para la foto del grupo. ¡Hasta Tebelio "Tony" Fonte, el bajista más buen mozo del planeta, dejó de usar su falda escocesa!

Como siempre, Jorge Gómez nos hipnotiza con el tumbao de su piano, pero esta vez agrega no sólo los "rifts" clásicos, pero también interludios de jazz. Añade a esa mezcla la voz sensual de Joaquín "El Kid" Díaz, el clarinete incomparable de Paquito D'Rivera y el saxofón del carismático Yosvany Terry y tienes una combinación fenomenal!

Así que, cierra la carátula del CD y los ojos. Deja que esta grabación mágica te transporte a una nueva dimensión, una nueva realidad, ...pero no olvides tus zapatos para bailar - por cierto, te van a hacer falta!


++! Altamente recomendado

Mayor información: www.tiempolibremusic.com

Tiempo Libre - A More Formal Shot
Tiempo Libre - Bach in Havana
From Left: Jorge Gómez - Piano & Musical Director; Luis Beltran Castillo - Saxophone & Flute; Joaquín (El Kid) Díaz - Lead Vocal; Hilario Bell - Drums; Leandro González - Congas; Tebelio (Tony) Fonte - Bass, and
Cristobal Ferrer García - Trumpet.

Bustelo Coffee supports Tiempo Libre and Bach in HavanaFor the first time in several decades, the Bustelo Coffee Company has changed the design on their can to support Tiempo Libre and promote the sale of this album.

See a Bustelo coffee can to find out how you can download a free song off of this album!

Songs / Canciones

1. Tu conga Bach (Conga)
2. Fuga (Cha-cha-chá)
3. Air on a G String (Bolero)
4. Clave in C Minor (Guaguancó)
5. Gavotte (Son)
6. Mi Orisha - 6/8 (Batá)
7. Minuet in G (Guaguancó)
8. Olas de Yemayá (Batá)
9. Baqueteo con bajo (Danzón)
10. Timbach (Timba)
11. Kyrie (Batá)

Musicians / Músicos

Jorge Gómez: Musical Director, arranger, keyboards, background vox
Joaquín "El Kid" Díaz: Lead vocals, batá
Leandro González: Congas, percussion, batá, background vox.
Tebelio "Tony" Fonte: Electric Bass, chapman stick, background vox
Cristobal Ferrer García: Trumpet, trombone, background voice
Hilario Bell: Percussion, timbales, batá, background vox
Luis "Rosca" Beltrán Castillo: Tenor Saxophone, güiro, background vox

 

Esta página fue actualizada / this page was updated on 22-Jun-2015