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Daniel Amat - El Piano que llevo dentro

El piano que llevo dentro

Daniel Amat
(Cinquillo)

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While many Cuban musicians follow the path of their father and grandfathers on a particular instrument, there are those who follow their own calling and play something totally different. That’s the case with renowned tresero, Pancho Amat: his son Daniel, decided to play the piano - and what a piano! On this, his first solo recording, he is evoking the likes of Lili Martínez, Ruben González and Chucho Valdes, among others. Even so, he adds a touch of his own to make this a smoking debut.

While there are a couple of classic tunes, such as "El guararey de pastora” joined by his father and "Bilongo" with a stop and go arrangement, the true gems here are his own compositions. "Lejanía” starts with a subtle piano opening while Regina Campos plays a cello before transforming the song into a nice son. While I would not call this recording Latin Jazz, it does have it’s touches of jazz as with the tune, “Una vasca en Camagüey” where alto sax player Javier Zalba delivers some nasty riffs.

But the killer cut here has to be "Tumbao del feo" where master conguero Tata Güines opens the track with his usual blistering solo (Tata has to be like 90 years old by now). He is followed by Changuito on timbales just ripping this cut apart. Here you also see Daniel playing a more aggressive style, a speed demon just tearing those keys up, while his brother José Francisco Amat keeps that bass sound tight.


Living in Spain, Daniel Amat is keeping that descarga sound alive with this recording, and I’m curious to know how Pancho Amat feels with regard to how his two sons picked up two totally different instruments from his. A smoking debut!

Aunque muchos músicos cubanos siguen los pasos de sus ancestros con un instrumento, existen aquellos que siguen su propio camino y tocan otra cosa totalmente. Este es el caso con el famoso tresero, Pancho Amat: su hijo, Daniel, decidió tocar el piano - y qué piano! En esta, la primera grabación solista, está evocando a Lili Martínez, Rubén González y Chucho Valdes, entre otros. Aún así, añade un toque propio para hacer de éste un debut ardiente!


Aunque hay unos temas clásicos, como "El guararey de pastora” junto con su padre y "Bilongo" con un arreglo que para y se echa a andar de nuevo, las verdaderas joyas aquí son sus propias composiciones. "Lejanía" comienza con un piano sutil mientras Regina Campos toca violoncelo antes de transformar la canción en un son agradable. Aunque yo no diría que esta grabación es Jazz Latino, sí tiene toques de Jazz, como en el tema "Una vasca en Camagüey", donde el saxofón de Javier Zalba nos entrega unos solos de miedo.

Pero el mejor tema aquí tiene que ser "Tumbao del feo", done el conguero maestro, Tata Güines abre la canción con un sólo caliente (Tata tiene que tener como 90 años ya). Le sigue Changuito en timbales, haciendo pedazos al tema. Es aquí donde Daniel toca con mayor agresividad, un demonio de velocidad, rompiendo las teclas, mientras su hermano, José Francisco Amat, mantiene apretado el bajo.


Radicado en España, Daniel Amat mantiene vivo ese sonido de descarga con su grabación y me pica la curiosidad saber cómo se siente su padre, Pancho Amat que sus dos hijos se decidieron por otros instrumentos. Este primer disco está que arde!

Songs / Canciones

1. Lejanía
2. Tumbao del feo
3. Una vasca en Camagüey
4. El gallo pinto
5. El guararey de Pastora
6. A Ulises
7. Chachachá comprensivo
8. Bilongo
9. Los tres golpes

Musicians / Músicos

Daniel Amat
Carlos Hudson
Javier Zalba
Ulises Hernández
Pancho Amat
Tata Güines
Changuito
Gilberto Noriega
Joel Rodríguez
José Francisco Amat
Regina Campos

 

 

Esta página fue actualizada / this page was updated on 11-Feb-2013

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