SalsaPower, the largest Salsa website on the Internet

 


Eba say ajá - Cheo Feliciano and Ruben Blades

Eba say ajá

Cheo Feliciano & Ruben Blades
(Ariel Rivas music)

Reviewed by: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Traducido por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

English

Español

What do you get when you combine Cheo Feliciano (the mentor) and Ruben Blades (the mentee)? You get the power of old school quality and flavor.

Doing things a bit differently, they each chose and sang their favorite songs from each others' repetoire. Cheo tackled Ruben’s classics "Dime" and "Sin tu cariño". Then there's "Juana Mayo", a song that deals with prostitution and how through it all, the woman is trying to keep her soul and voice intact. However, with Cheo's voice and emotional connection or, as Cubans say, "filin" (feeling) the song becomes more romanticized and longing for a savior, even if that was not his intention ...only Cheo.

On the other hand, Ruben delivers his most aggressive, machete wielding soneos since the 70s. He takes Cheo's "Nina" (from Joe Cuba days) and turns it into a lesson for newer soneros on how to improvise on top of la clave (I played this song 6 times before I moved to the next cut).

"Los entierros", one of Feliciano’s most enduring and popular songs that speaks of how poor people deal with death, becomes a social satire where Ruben laments that this guy died and he owes him money.

While the remakes sound energized with new life, it is the new cuts that give this piece a glimmer of hope that old schoolers still got it. "Inodoro Perez" and "De aquí pa' allá" with Brazilian undertones showcases both of these guys as great writers. The first single, "Lo bueno ya viene" where both of them go back and forth with their own styles of improvising, is destined to be a classic.

At first listen, I’m sure many will come to the conclusion that this is a direct homage to Joe Cuba’s sound (partly it is) but if you listen closely it’s really more a direct connection to Cheo’s late 70s/era and 80s recordings where he produced "Estampas" and "Sentimiento, tu" two albums that have aged gracefully and are staples in "La palomilla's" career. Here’s hoping "Eba say ajá" will follow. This will be on many top tens list at the end of the year. A MUST!

¿Qué se obtiene cuando se combina Cheo Feliciano (el mentor) y Rubén Blades (el estudiante)? Obtendrá el poder de la vieja escuela, la calidad y el sabor.

Haciendo las cosas un poco diferentes, cada uno de ellos eligió y cantó sus canciones favoritas entre sí. Cheo aborda clásicos de Ruben como "Dime" y "Sin tu cariño". Entonces está "Juana Mayo", una canción que confronta la prostitución y cómo a través de esto, la mujer intenta mantener intacta su alma y voz. Sin embargo, con la voz de Cheo y la conexión emocional, o como dicen los cubanos "filin" (sentimiento), la canción se vuelve más romántica y demuestra anhelo de un salvador, incluso si esa no era su intención ...sólo, Cheo.

Por otro lado, Ruben entrega sus soneos tipo machete agresivo de los años 70. Toma a "Nina" de Cheo (de los tiempos de Joe
Cuba
) y la convierte en una lección para los soneros novatos sobre cómo improvisar sobre la clave (toqué esta canción 6 veces antes de que seguí hacia el próximo tema).

"Los entierros" una de las canciones más duraderas y populares de Feliciano que habla de cómo los pobres confrontan la muerte, se convierte en una sátira social donde Ruben lamenta que este chico murió y él le debe dinero.

Mientras el sonido de las canciones rehechas están energizadas con nueva vida, son los nuevos temas que nos da un atisbo de esperanza que los de la vieja escuela aún se puede. "Inodoro Perez" y "De aqui pa alla" con vitrinas de matices brasileño de estos chicos como grandes escritores. El primer sencillo, "Lo bueno ya viene" donde ambos ir y venir con sus propios estilos de improvisación, está destinado a ser un clásico.

En la primera escucha, estoy seguro que muchos llegará a la conclusión de que esto es un homenaje directo a sonido de Joe Cuba (en parte es) pero si escuchas de cerca es realmente más una conexión directa de Cheo grabaciones finales de los 70/eraly80s donde produjo "Estampas" y "Sentimeinto, tu" dos álbumes que tienen edad con gracia y grapas en "La palomilla" carrera. Aquí está esperando "Eba dicen aja" seguirá. Esto será en la lista de top tens muchos al final del año. IMPRESCINDIBLE!

Songs / Canciones:


1. Nina
2. De aquí pa' allá
3. Dime
4. Franquenza cruel
5. Inodoro Pérez
6. Juana Mayo
7. Lo bueno ya viene
8. Los entierros
9. Manuela
10. Busca lo tuyo
11. Si te dicen
12. Sin tu cariño


Musicians / Músicos:


Louis García: musical director, Tres
Luis Marín: Piano, vibes
Felipe Fournier, Raul Rodríguez: Vibes
Charlie Sierra: Timbales, bongoes, percussion
Richard Carrasco, Albert Machuca: Bongoes
William "Cachiro" Thompson, Georgie Padilla: Congas
Pedro Pérez: Bass
Darvel García, Wichi Camacho, Chegüi Ramos, Primi Cruz: Chorus

 

 

Esta página fue actualizada / this page was updated on 02-Feb-2013

Salsa en Oslo, Noruega. Salsa in Oslo Norway

At SalsaPower we strive to always post up-to-date and accurate event listings.
You should always confirm the event information with the actual event organizers.
If you find an error, please advise us. SalsaPower is not liable for any inaccuracies posted here.

Salsa en Oslo, Noruega. Salsa in Oslo Norway

En SalsaPower siempre hacemos todo lo posible para mantener la información de eventos actualizada.
De todas maneras, debes siempre confirmar dicha información con los organizadores del evento.
Si encuentras un error, por favor, haznoslo saber!
SalsaPower no se hace responsable por cualquier equivocación aquí publicada.

Salsa en Oslo, Noruega. Salsa in Oslo Norway