Fania All Stars' Tribute to Polito Vega / Homenaje de la Fania All Stars a Polito Vega


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Tribute to Polito Vega - 45 Years on the Radio
Fania All Stars and Special Guests
Continental Arena, Meadowlands, New Jersey
August 7, 2004, 8 p.m.


Photos by: Nereida Arias exclusively for SalsaPower

Homenaje a Polito Vega - 45 años en la Radio
Fania All Stars e invitados especiales
Continental Arena, Meadowlands, Nueva Jersey
07 De agosto de 2004, 20


Fotos por: Nereida Arias exclusivamente para SalsaPower


Polito Vega - Radio personality in New York who has kept the Fania music alive for more than 30 years
Polito Vega - Radio personality in New York who has kept the Fania music alive for more than 30 years

For those who do not know who Polito Vega is, he’s an institution in New York radio when it comes to salsa. Till this day he still has Saturday and Sunday shows where he plays nothing but classics from the Fania era and on this night, some of the artists whose music he has played for years decided to give him a tribute - and what a tribute.

The show opened with another legend, Master of Ceremonies Paco Navarro introducing a talented young band from Puerto Rico, N’Klabe. This group, made up of members 15 to 23 years old, is aggressive in every sense of the word. The musicians were sharp and a couple of the numbers had that Timba piano Tumbao down to a "T". They did a 40 minute intro that set the stage for the main event.

Para aquellos que no saben quién es Polito Vega, es una institución en la radio de Nueva York cuando se trata de salsa. Hasta el día de hoy todavía tiene programas en la radio los sábados y domingos donde toca puros clásicos de la época de la Fania y esta noche, algunos de los artistas cuya música ha tocado durante años decidieron darle un homenaje - y qué un homenaje.

El espectáculo abrió con otra leyenda, el maestro de ceremonias Paco Navarro presentando una talentosa banda joven de Puerto Rico, N'Klabe. Este grupo, conformado por miembros de 15 a 23 años de edad, es agresivo en todos los sentidos de la palabra. Los músicos estaban afilados y un par de los números tenía ese tumbao de piano Timba a la perfección. Hicieron una intro de 40 minutos que preparó el escenario para el evento principal.


N'Klave, a young Puerto Rican band
N'Klave
A young Puerto Rican band - Una banda jóven puertorriqueña

Like old times, "Mr. Salsa" Izzy Sanabria, introduced each Fania All Star member with his respective instrument. As he was speaking and introducing the members, I started to think of all the ones who have left us: Pete Conde, Héctor Lavoe, Celia Cruz, Jaime Torres, and others. After the intros, the musicians went right into the classic, "Estrellas de Fania" and they were on fire. Perhaps it was the addition of younger players like Jimmy Bosch to the line-up, but whatever it was, the Fania All Stars came to show they still had it.

This was quickly followed by Casanova’s "Esa Prieta", Ismael Quintana's medley of Puerto Rico/"Adoración", Adalberto Santiago's "Quítate la máscara" where Ray Barreto showed he has skills for days, Ismael Miranda's medley of his hits (vocals were tight), Cheo Feliciano’s "Busca lo tuyo" and Richie Ray and Bobby Cruz's "Ahora vengo yo" where Richie showed that he still has that special touch when it comes to the keyboards.

But while the older members were on fire, it was the special guests of the night that really made this concert a marvelous event. The first guest of the night was the one and only José Alberto “El Canario” who took command of Celia’s "Cúcala" that made the Continental Arena shake with excitement. His improvisations and crowd participation made this a highlight (too bad he had to leave, as he was performing that same night in NYC’s Copacabana).

Como en los viejos tiempos, el "Sr. Salsa" Izzy Sanabria, presentó a cada miembro de la Fania All Stars con su respectivo instrumento. Mientras estaba hablando y presentando a los miembros, me puse a recordar de todos los que nos han dejado: Pete Conde, Héctor Lavoe, Celia Cruz, Jaime Torres y otros. Después de las presentaciones, los músicos comenzaron a tocar el clásico, "Estrellas de Fania" y estaban en llamas. Tal vez fue la incorporación de los músicos más jóvenes como Jimmy Bosch al grupo, pero sea lo que fuere, la Fania All Stars vino a mostrar que todavía lo tienen.

Esto fue seguido rápidamente por "Esa Prieta" de Casanova, un popurrí de Ismael Quintana de Puerto Rico/"Adoración""Quítate la máscara" por Adalberto Santiago donde Ray Barreto mostró que tiene habilidades que sobran, después un popurrí de Ismael Miranda de sus éxitos (la voz fue bien afinada), "Busca lo tuyo" de Cheo Feliciano y "Ahora vengo yo" de Richie Ray y Bobby Cruz donde Richie demostró que todavía tiene ese toque especial cuando se trata de los teclados.

Pero mientras que los miembros más antiguos estaban en llamas, fueron los invitados especiales de la noche que hizo de este concierto un evento maravilloso. El primer invitado de la noche fue nadie menos que José Alberto "El Canario", quien tomó el mando del tema de Celia, "Cúcala" que sacudió al Arena Continental con emoción. Sus improvisaciones y la participación del público hizo que este tema fuera un punto culminante (lástima que tuvo que abandonarnos, como actuaba esa misma noche en la Copacabana de Nueva York).


Johnny Pacheco and Oscar D'León
Johnny Pacheco -- Oscar D'León

Then came the man that Canario was going to share the bill with at the Copa, Oscar D’Leon. He did what only a few can: a tribute to one of the baddest men who walked the face of this salsa earth, Pete " El Conde" Rodríguez. He started with "Azuquita mami" (here Jimmy Bosch’s trombone was blowing candela) that went right into "Macho Cimarrón" and "Sonero".

Oscar told Johnny Pacheco (the director) that he was not going to sing like the way they rehearsed and the man started to improvise like only he can. El Conde had to be smiling. It was during Oscar D'León's set that Alfredo De La Fé was doing a duet with Jimmy Bosch, and then Alfredo really let loose with some awesome improvistion. I've seen him do more and I was surprised that they didn't let him stretch more.

Then came a tribute to the Queen, Celia Cruz, by none other than La India. I must admit I was like "OK, here comes some down time", but boy, was I wrong. Although sometimes her voice sounded like she was screaming rather than singing, songs like "Yerba moderna", "Químbara" and "Bemba colorá" sounded fresh and inventive. India was even improvising - yes! Improvising! She received a long standing ovation after she was done.

Luego vino el hombre con quien el Canario iba a compartir el escenario en La Copa, Oscar D'Leon. Lo que hizo sólo unos pocos pueden: un tributo a uno de los hombres más malos que había pisado la faz de la tierra de la salsa, Pete "El Conde" Rodríguez. Empezó con "Azuquita mami" (aquí el trombón de Jimmy Bosch estaba soplando candela) que fue seguido por "Macho Cimarrón" y "Sonero".

Oscar le dijo a Johnny Pacheco (el director) que no iba a cantar como habían ensayado y el hombre comenzó a improvisar como sólo él puede. El Conde tuvo que estar sonriendo. Fue durante la tanda de Oscar D'León que Alfredo De La Fé estaba haciendo un dueto con Jimmy Bosch, y luego Alfredo se soltó con un impresionante improvisación. Lo he visto hacer más y me sorprendió que no lo dejaban estirar más.

Luego vino un homenaje a la reina, Celia Cruz, por nada menos que La India. Confieso que yo pensaba como "Bueno, ahí viene un descansito", pero estaba equivocado. Aunque a veces su voz sonaba como si estuviera gritando en lugar de cantar, las canciones como "Yerba moderna", "Químbara" y "Bemba colorá" sonaron frescas e inventivas. India estaba incluso improvisando - Sí! Improvisando. Ella recibió una larga ovación cuando terminó.

La India with her tribute to Celia Cruz
La India with her tribute to Celia Cruz - La India con su tributo a Celia Cruz

While this 4-½ hour music marathon was great, I have some gripes:

Why have video monitors showing old footage when the musicians are soloing? People who were all the way on top could not see what was happening and showing video footage all night took away from part of the show.

Mientras este maratón de música de 4-½ horas era genial, tengo algunas quejas:

¿Por qué tener monitores de video mostrando secuencias antiguas mientras los músicos están tocando sólos? Quienes estuvieron sentados hasta arriba no podían ver lo que estaba sucediendo y mostrando los videos toda la noche quitó parte del show.


Rey Ruiz singing Rubén Blades' Juan Pachanga
Rey Ruiz singing Rubén Blades' "Juan Pachanga".
Rey Ruiz cantando "Juan Pachanga" de Rubén Blades.
 

Rey Ruiz doing Ruben Blades' "Juan Pachanga" and then trying to improvise? Cut it out.

Domingo Quiñones did his tribute to Héctor Lavoe and again he did the same medley he’s been doing for the past seven years. Come on dude, Héctor had more songs than that!

¿Rey Ruiz cantando "Juan Pachanga" de Ruben Blades y luego tratando de improvisar? Ya basta.

Domingo Quiñones hizo su homenaje a Héctor Lavoe y otra vez lo hizo con el mismo popurrí que ha estado cantando durante los últimos siete años. Vamos amigo, Héctor tenían más canciones que eso!



Tego Calderón

And while I like the addition of Tego Calderón's tribute to Ismael Rivera, perhaps he should’ve done it in reggaeton fashion, which is what the crowd expected!

But, those little mishaps do not compare to the musical feast New Jersey experienced on August 7, 2004 and hopefully it will not be the last time. Something I also noticed during this performance was a lot of young people were in attendance and most of them were from South America (Colombia, Venezuela, and Perú, mostly) which means "Hay salsa pa' rato".

Y mientras me gusta la adición de homenaje de Tego Calderón a Ismael Rivera, quizás él debería haberlo hecho en el estilo del reggaeton, que es lo que esperaba la multitud!

Pero esos pequeños percances no se comparan a la fiesta musical que vivió Nueva Jersey el 07 de agosto de 2004 y con suerte no será la última vez. Algo también que noté durante esta actuación fue un montón de jóvenes que estuvieron presentes y la mayoría de ellos proceden de América del sur (Colombia, Venezuela y Perú, en su mayoría) que significa, "Hay salsa pa' rato".

Songs:

N’Klabe 8:05 to 8:45

Fania All Stars 9:15 to 12:40
1. Estrellas de Fania - Fania All Stars
2. Esa prieta - Casanova
3. Puerto Rico/Adoración - Ismael Quintana
4. Cúcala - El Canario
5. Quítate la máscara - Adalberto Santiago
6. Juan Pachanga - Rey Ruiz
7. Azuquita mami - Oscar D'León
8. Macho Cimarrón - Oscar D'León
9. Sonero - Oscar D'León
10. Maria Luisa - Ismael Miranda
11. Lamento de un Guajiro - Ismael Miranda
12. Borinquen tiene montuno - Ismael Miranda
13. Yerba Moderna - India
14. Químbara - India
15. Bemba Colorá - India
16. Las tumbas - Tego Calderón
17. Incomprendido - Tego Calderón
18. El cantante - Domingo Quiñones
19. Todo tiene su final - Domingo Quiñones
20. El día que me quieras - Cheo Feliciano
21. Busca lo tuyo - Cheo Feliciano
22. Hermandad Fania - Richie Ray y Bobby Cruz
23. Richie’s Jala jala - Richie Ray y Bobby Cruz
24. Ahora vengo yo - Richie Ray y Bobby Cruz
25. Ponte duro - Fania All Stars


Special thanks to Jacira Castro for suggesting I attend this show, Debbie Mercado for her help and hospitality and Nereida Arias for being such a pro in handling the camera work.


Agradecimiento especial a Jacira Castro por haber sugerido que asistiera a este espectáculo, Debbie Mercado por su ayuda y hospitalidad y Nereida Arias por ser tan profesional en el manejo de la cámara fotográfica.

 

 

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