Hommy, A Salsa Opera
written by Larry Harlow
Lincoln Center Out of Doors, July 23, 2014

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In 1973, Larry Harlow wrote "Hommy, A Latin Opera", together with Heny Álvarez. The work was performed only twice:  first at Carnegie Hall, then later in Puerto Rico. The hand-written scores lay semi-forgotten in a warehouse until Larry finally dug them out, dusted them off and photocopied them for the orchestra, chorus and invited guest singers - a list of the salsa world's Who's Who - truly salsa royalty.

They were sent out, the singers learned their parts, travel arrangements were made for those traveling to the NYC area - rehearsals and more rehearsals and finally, everyone gathered at Lincoln Center's outdoor concert venue in Damrosch Park.

The VIP tent was crowded long before the show was to start. Adonis Puentes was there with his lovely wife, Zoe. Frankie Vázquez momentarily lost his cell phone, and then found it. Herman Olivera, Ray de la Paz, and Michael Stuart chatted with friends, while Lisett Morales, La Mulata del Sabor looked radiant and ready to sing "Gracia Divina", the song that relaunched Celia Cruz's career back in 1973 when she sang it in the original production in Carnegie Hall.  Luisito Rosario and Emo Luciano, two handsome and talented singers who worked with Larry Harlow for years, were joking around and taking pictures with their fans.  Everyone was psyched and ready after all the preparations.

But before anything, The City of New York gave Larry an award for lifetime contributions.

Then Michael Stuart and his band did a short set of salsa songs to get the crowd warmed up, and he did a great job - we even saw David Byrne in the VIP tent, burning down the house!

Finally, Larry stepped up on the podium and tapped his baton. The orchestra began playing with many specially invited guest musicians and singers, and some dancers whose choreographies, which were decidedly NY style salsa, looked a bit out of place with some of the songs in Hommy, which have a more Afro-Cuban sound than most of Larry's later music. 

Hommy was narrated by Ismael "East" Carlo, with his resonating deep voice. The opening lines gave me goosebumps! Then Rey de la Paz sang, "Es un varón"!
(Video clip below)

En 1973, Larry Harlow escribió "Hommy, una ópera Latina", junto con Heny Álvarez. El trabajo fue realizado sólo dos veces: primero en el Carnegie Hall, luego más tarde en Puerto Rico. Las partituras escritas a mano se quedaron semi olvidadas en un almacén hasta Larry finalmente los excavó, los desempolvó y los fotocopió para la orquesta, coro y cantantes invitados - una lista de salseros del mundo como Marquis' quién es quién - verdaderamente la realeza de la salsa.

Fueron enviados hacia fuera, los cantantes aprendieron sus partes, los arreglos de viaje fueron hechos para aquellos que viajaron a la zona de NYC - ensayos y más ensayos y finalmente, todo el mundo se reunió en la sala de conciertos al aire libre del Lincoln Center, en el parque Damrosch.

La carpa VIP estaba llena mucho antes de que comenzara el espectáculo. Adonis Puentes estaba allí con su esposa, Zoe. Frankie Vázquez momentáneamente perdió su teléfono celular y luego lo encontró. Herman Olivera, Ray de la Paz y Michael Stuart charlaban con amigos, mientras Lisett Morales, La Mulata del Sabor se veía radiante y lista para cantar "Gracia Divina", la canción que relanzó la carrera de Celia Cruz en 1973 cuando cantaba en la producción original en el Carnegie Hall. Luisito Rosario y Emo Luciano, dos guapos y talentosos cantantes que durante años, trabajaron con Larry Harlow estuvieron bromeando y tomando fotos con sus fans. Todo el mundo estaba entusiasmado y listo después de todos los preparativos.

Pero antes que nada, la ciudad de Nueva York le dio a Larry un premio por una vida de contribuciones.

Entonces Michael Stuart y su banda hicieron una breve tanda de canciones de salsa para poner a bailar a la multitud. Hizo un gran trabajo - incluso vimos a David Byrne en la carpa VIP, incendiando la casa!

Finalmente, Larry se acercó al podio y sonó la batuta. La orquesta comenzó a tocar con muchos músicos invitados y cantantes especiales, además de unos bailarines cuyas coreografías eran decididamente salsa estilo NY. Parecían un poco fuera de lugar con algunas de las canciones de Hommy, que tienen un sonido más afrocubano que la mayoría de la música de Larry.

Hommy fue narrado por Ismael "East" Carlo, con su voz profunda. ¡Las primeras líneas me dieron piel de gallina! Luego cantó Rey de la Paz, "Es un varón".
(Video clip abajo)


Ray de la Paz singing / cantando "Es un varón" (It's a boy) *excerpt
Video copyright by SalsaPower.com
Below is an excerpt of the song, "Mantecadito" sung by Adonis Puentes. The song was interrupted by a torrential downpour that caused the suspension of the concert. Some say that Hommy is about love, represented by Ochun in the Santería religion. Changó, with his lightening bolts, came to get her. (Thanks, Bobby Sanabria!) We only hope that Lincoln Center will give Larry and his entire cast another chance to show this amazing work to the public - perhaps next time INDOORS! A continuación es un fragmento de la canción, "Mantecadito" cantada por Adonis Puentes. La canción fue interrumpida por un aguacero torrencial que provocó la suspensión del concierto. Algunos dicen que Hommy se trata del amor, representado por Ochun en la religión de la Santería. Changó, con sus relámpagos, vino a buscarla.(Gracias, Bobby Sanabria!) Sólo esperamos que Lincoln Center le dará a Larry y su elenco otra oportunidad para mostrar este trabajo increíble al público - tal vez la próxima vez en el interior!

Hommy, A Salsa Opera by Larry Harlow

 

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