Long Live Los Van Van!
Santiago, Cuba, January 18, 2006

Vivan Los Van Van!
Santiago de Cuba, 18 de Enero del 2006

Los Van Van en Santiago de Cuba, 2006

By/Por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Translation by/Traducción por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

English

Español

There were more than one hundred thousand people chapeando during an open-air festival held in the Plaza de la Revolución Antonio Maceo in Santiago de Cuba. You could feel the overflowing energy and spirit of the crowd. It was a tribute to our apostle, the master writer and poet, José Martí.

Los Van Van opened the show at 9 p.m. with the song "Chapeando", and three and a half hours later, at 12:30 a.m., you could still hear the music playing three kilometers away in the Ferreiro Park!

Habían más de 100 mil personas chapeando en el suelo patrio de la espiritualidad y la energía desbordante de la fiesta popular en la Plaza de la Revolución Antonio Maceo de Santiago de Cuba. El mejor homenaje al Maestro, nuestro Apóstol, José Martí.

Comenzó a las nueve de la noche con la interpretación de "Chapeando", y tres horas y media después, a las 12 y 30 de la madrugada, todavía se sentía la música a tres kilómetros de distancia en el Parque de Ferreiro.

Los Van Van chapeando en Santiago de Cuba, enero del 2006

After Los Van Van finished playing the first song, the concert was interrupted briefly by the local governmental authorities who proceeded to give Juan Formell, Director of Los Van Van, the keys to the city!

That afternoon, my collegue, Nadav Levanoni, Local Correspondent for SalsaPower in Israel, called me at home to let me know that he had returned from Baracoa in order to enjoy the Los Van Van concert that evening.

Earlier in the morning, in our Technical Services Department at the offices of UNEAC in Santiago, there was a lot of hubbub getting all the necessary elements together to assure the lighting system for the evening's concert.

And that evening, at the exact moment the concert began, the Holguín-Santiago baseball series was beginning in the adjacent Guillermón Moncada stadium. Both plazas are only about 100 meters apart from each other, and a sea of people filed by: young, middle-aged, elderly, small children. All the hard work of the governmental and cultural authorities in Santiago de Cuba were rewarded with a hugely successful pair of events!

A few days earlier, on Monday, January 16th in Havana, there was a meeting held in the Hurón de Azul room at the headquarters of UNEAC. The composer Rodulfo Vaillant, the producer Joaquín Betancourt and the director of the musical group Cosa Latina, the Englishman, Keith Johnson were all present. They were discussing projects whose aim is to protect the Cuban musical patrimony. It is symbolic that the Los Van Van concert ended with the song "Agua" and the chorus by Rodulfo Vaillant, from the well-known song, "Se muere de sed la tía".

Al terminar el primer número de Van Van, "Chapeando", el concierto fue interrumpido por breves minutos y las autoridades de Gobierno de la Ciudad otorgaron públicamente a Juan Formell, Director de Los Van Van, la llave de la ciudad!

En la tarde, el colega, Nadav Levanoni, Corresponsal Local de SalsaPower en Israel, me llamó por teléfono a mi casa para informarme que regresó desde Baracoa para disfrutar del concierto de Los Van Van.

En la mañana, el ajetreo en mi departamento de servicios técnicos de la UNEAC para garantizar el sistema de iluminación del concierto.

En la noche, en el momento de comenzar el concierto, se iniciaba la série de béisbol Holguín-Santiago, en el estadio Guillermón Moncada. A ambas plazas, el estadio y la Plaza de la Revolución a solo 100 metros de distancia, desfilaba un mar de pueblo, jóvenes, adultos, viejos, niños. Un esfuerzo de las autoridades de Gobierno y culturales de Santiago de Cuba coronado con el éxito.

Hace unos días, el lunes 16 de enero del 2006, se reunían en el Hurón de Azul de la UNEAC en la Habana, el compositor Rodulfo Vaillant, el productor Joaquín Betancourt y el director de la agrupación musical Cosa Latina, el ingles Keith Johnson. Perfilaban proyectos para proteger el patrimonio musical cubano, y es simbólico que el concierto de Van Van terminó con la canción "Agua" y el estribillo de Rodulfo Vaillant, desde la antológica canción "Se muere de sed la tía".


Los Van Van en Santiago de Cuba enero del 2006

At the Ferreiro Park, when at half past midnight you can feel the thump-thump of Los Van Van, and there is a sea of people drowning in a dancing frenzy, I happened to notice the sculptor, Alberto Lescay, walking the streets of Santiago de Cuba near his monumental work of art, the figure of Antonio Maceo on horseback, underneath whose watchful eye our city is dancing tonight.

The concert was truly extraordinary. Never, since the plaza had been built in 1991, had so many people come together spontaneously. Something very interesting happened: I would go up to small groups of people, generally families or friends and all throughout the plaza during the concert, I would ask them, "What Van Van song is this? What are they playing?" And nobody ever seemed to know the name of the song! They just danced, overflowing with happiness and enjoying the pure rhythm of the music, without caring about the name, the words, or even if they were singing in tune! It was a descarga of more than three and a half hours without a break, and Formell up on the stage the entire time.

They played Bipo, Candela, Pica Pica, and for three and a half hours, without a break, the Orquesta Los Van Van proved, before more than one hundred thousand people, that they are still on the top of the Hit Parade in the hearts of the Cuban people, especially those in Santiago.

En el parque de Ferreiro cuando se siente a las 12 y media de la noche el retumbar de Van Van y el mar de pueblo se sumerge en un agitar bailable, coincide caminando en las calles de Santiago de Cuba, el escultor Alberto Lescay, como un homenaje a su obra monumental - la figura ecuestre de Antonio Maceo, bajo cuya mirada baila nuestro pueblo esta noche.

El concierto fue algo extraordinario, nunca desde que se inauguró esa plaza en el año 1991 se congregó tanta gente, y todo espontáneo. Sucedió algo muy interesante: yo me acercaba a los pequeños grupos de tres y cuatro personas, generalmente familias o amigos a lo largo de la plaza durante el concierto, y les preguntaba: ¿qué número de Van Van estan tocando? ¿Cómo se llama la canción?, y nadie nunca me supo decir exacto el nombre de la canción. O sea, la gente bailaba desbordada de felicidad y alegría, y gozaba sólo al ritmo de la música, sin importar nombre de la letra, ni si afinaban o no, fue una descarga de más de tres horas sin descanso, y Formell todo el tiempo en el escenario.

Irrumpió la sonoridad con Bipo, Candela, Pica Pica, y por tres horas y media, sin descanso, la Orquesta Los Van Van ratificó, ante mas de cien mil personas, que Van Van ocupa el hit parade en el corazón de los cubanos, y en especial de los santiagueros.

Los Van Van enero 2006 en Santiago, Cuba

 

Esta página fue actualizada / this page was updated on 03-Sep-2013