Antonio María Romeu - el mago de las teclas - pianista cubano.
Antonio María Romeu The Magician of the Keyboards / Antonio María Romeu el Mago de las Teclas


By/Por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Translation by/Traducción por: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

English

Español

Synopsis: Antonio María Romeu, The Magician of the Keyboards, turns 130 years old, and it's a good time to remember the teacher, the man, the star of the danzonero piano, the inventor of the charanga, the creator of hundreds of works, the master teacher.

Antonio María Romeu is the magician of keyboards, the master of the danzonero pianists, the creator of hundreds of danzones and works of all kinds. Initiator of the French style of Charanga band and a tireless promoter of Cuban music.

He was born on September 11, 1876 in Jibacoa. He began studying at the age of 8, and played the first piano that was heard in the village of Jibacoa. By the time he was twelve he was already a composer and on January 22, 1899 was playing in the capital, at the Café La Diana, on the corner of Reina and Águila.

Romeu was accompanied by a musician playing the güiro. Then they began calling the musician of Jibacoa "The cross-eyed one at the Diana".

Once Romeu was invited to liven up the society dances at El Golpe, near Monserrate and Obrapía streets. At the party Leopoldo Rubalcaba's group was also playing, and it sounded like a huge orchestra. From that moment on, they decided to unite the piano with the orchestra and therefore form the first Cuban Charanga Orchestra.

Romeu also becomes the first solo piano performer at a party at the Fraternal Union society. "He arrived the night of the dance and I couldn't write the danzon which was announced. He came and in one of the hallways I wrote two parts of the piece, and told the musicians to play it, and at a signal that I would make, they should stop playing the written part, and I would continue with a solo. So that's what they did, and that started a run alternating between the keyboard solos and the rhythmic section. The dancing public stopped and approached and joined in the choruses.

"Since then the custom of improvised solos began as something inherent in the form of danzón, giving rise to a characteristic element of style."

The highest-paid Romeu danzón was "The magic flute", but the most popular was, "Tres lindas cubanas", requested by popular demand for several decades.

SINOPSIS: Antonio María Romeu, el Mago de las Teclas cumple su aniversario 130, y es un buen momento para recordar al maestro, al viejo, al astro del piano danzonero, el inventor de las charanga, el creador de cientos de obras, al maestro de maestros.


Antonio María Romeu es el Mago de las Teclas, el maestro de los pianistas danzoneros, al creador de cientos de danzones y obras de todo tipo. Iniciador de las charanga de tipo francesa y un promotor incansable de la música cubana.

Nació en Jibacoa el 11 de septiembre de 1876. Comenzó a estudiar a los 8 años, tocó el primer piano que se escuchó en el pueblo de Jibacoa. A los doce ya componía y el 22 de enero de 1899 ya está tocando en la capital, en el café La Diana, en Reina y Águila.


Romeu se acompañaba con un músico que tocaba el güiro. Entonces al músico de Jibacoa comienzan a llamarle el "bisco de la Diana".

En una oportunidad Romeu es invitado a amenizar los bailes de la sociedad El Golpe, en Monserrate y Obrapía. En la fiesta tocaría también la agrupación de Leopoldo Rubalcaba, que se oía como un orquestón. Desde ese momento decidieron unir el piano al orquestón y se formó la primera orquesta de charanga de Cuba.


También Romeu se convierte en el primer ejecutante de un solo de piano, en una fiesta en la sociedad Unión Fraternal. "Llegó la noche del baile y no pude escribir el danzón que estaba anunciado. Llegó al baile y en uno de los pasillos del edificio escribo dos partes de la pieza, le indiqué a los músicos que lo tocaran y a una señal que le haría, interrumpiesen la parte escrita, que yo seguiría solo. Así hicieron, iniciando el recorrido por el teclado en un ir y venir de filigranas colorísticas y rítmicas. El público que bailaba dejó de hacerlo y se acercó en un nutrido coro.

Desde entonces se inició la costumbre de los solos improvisados como algo inherente a la forma del danzón, dando lugar a un elemento característico del estilo".


El danzón mejor pagado de Romeu fue "La flauta mágica", pero el más popular "Tres lindas cubanas", pedida durante varias décadas.

Antonio María Romeu, el mago de las teclas. Tres lindas cubanas, la flauta mágica

 

Esta página fue actualizada / this page was updated on 27-Aug-2013